entr’actes 2.0 in de lucht: hoe een jas die niet meer paste, rijpte tot iets nieuws

In 2013 ontwierp Karen Folkertsma mijn eerste logo en visitekaartje. Inspiratiebron was een prent van Joost Swarte, van een mannetje, rustig lezend onder een parasolletje, te midden van New-Yorkse wolkenkrabbers. Dat beeld resoneerde met wat ik in entr’actes wilde bieden: een stukje rust en ruimte, een adempauze, voor drukke mensen in de drukke Randstad. De wolkenkrabbers werden grachtenhuisjes; het parasolletje werd deel van mijn beeldmerk. Samen met de komma in het woord entr’actes, een Frans woord voor pauzes. De Franse bedrijfsnaam weerspiegelt ook mijn affiniteit met de Franse taal en onontdekt Frankrijk. Ik verblijf er graag en organiseer er trainingen Aandacht voor Je Zelf.

Mijn bedrijf ontstond letterlijk en figuurlijk in een hoekje waarin ik ruimte en energie over had naast een drukke baan als docent & begeleider van leerlingen en studenten in de Randstad. Nu pas zie ik de parallel met het mannetje in een hoekje tussen de stenen bouwwerken in een stedelijke omgeving.

De stenen huizen werden steeds meer ingeruild voor groen in allerlei gedaanten: van de Leidse Hortus of de Haagse Paleistuinen tot de onmetelijke frisgroene heuvels in de Lot. De parasol verloor zijn rol: entr’actes kroop onder de letterlijke en figuurlijke bescherming vandaan.

De apostrophe of ‘komma in de lucht’ in entr’actes, zoals ik hem vaak noemde in mijn lessen, werd steeds groter. Hij staat letterlijk tussen de acties, als een pauzemoment, een moment om nieuwe energie op te doen. Omdat ik graag zing, is het voor mij ook een ademhalingsteken, verse lucht binnen laten stromen voordat je verder zingt. In de loop der jaren veranderde de komma van kleur. Zwart werd groen: symbool voor de natuur die een essentiële rol speelt in mijn manier van coachen en trainen, en in mijn persoonlijke leven.

Dagmar Boijens maakte mijn nieuwe, heel eenvoudige logo. Het staat voor de eenvoudige middelen waarmee ik werk. Jonathan Ybema bouwde mijn website, letterlijk en figuurlijk gekleurd door de prachtige vormgeving van de Josephine, het magazine dat ik maakte bij Kairos Consultancy. Veel dank aan Annette Looijestein en de familie van Dijk voor jullie inspiratie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.